Helgetur i Oslo

11.04.2024

Dag 1:

Buss Hønefoss til Oslo:

Koselig tur til Oslo med Smash Room og Drag Show

Her dro jeg med en venninne. (Hun ville ikke være med på bilder osv så prater kun om min opplevelse av denne reisen, det må man respektere. Derfor er det kun bilder av meg).

Var litt stresset før bussen kjørte, men kom meg på.

Blir så bilsyk, bussyk, flysyk. Så ble jo selvfølgelig så klam, varm og minst kvalm på bussen. Heldigvis var det kun en times bussreise, men var nok for å bli bilsyk det.

Så sjekket jeg inn på hotell Radison Blue: Når jeg var kommet frem er det to ulike Radison blue hotell i Oslo, men jeg klarer finne frem til det riktige på første forsøk, da det var rett ved siden av sentrumsstoppet. Det er lang kø for å sjekke inn på hotellet, men inn kom jeg tilslutt.

Litt om hotellet:

Dette var et sykt stort hotellrom, med grei utsikt, stort bad, seng, dusj og badekar. Flott hotell!

Smash room hva er det?

Smashroom er designet for at du skal kunne knuse, pulverisere, ødelegge, herje og ha det skikkelig gøy! Helt enkelt er det en lekeplass for voksne. Enten det er etter en stressende uke på jobben, en feiring eller til og med en første date, vil du alltid ha en fantastisk opplevelse her. Vi fyller rommet med alt fra glass, porselen og datamaskiner, til andre kjente gjenstander fra hverdagen. Her kan du knuse kjøleskapet som har knirket i flere år eller smadre en hel bil om du vil. Alt dette i trygge omgivelser med et klientell som ønsker at du skal få den beste opplevelsen av Smashroom Les mer og bestill på denne siden:  https://www.smashroom.no

Det er altså at man bruker energi og fysisk styrke og verktøy til å knuse ulike saker og ting. Veldig greit hvis du trenger få ut litt frustrasjon, eller syntes det er gøy og ødelegge noe. Under her ser dere meg på vei til Smash Rommet. Dette var første gang jeg prøvde dette ut.

Inngangen og lokalet:

Det ser kult ut. Her må man legge personlige eiendeler i et skap. Deretter ta på seg obligatorisk verneutstyr som var hansker, hørselvern og lab briller. I tillegg var det valgfritt og ta på en hvit klesdrakt,  men lurt da glasskår sprutet overalt. Så tok jeg noen bilder, og fikk noen andre til å ta bilder av meg som også skulle på smash rom.

Her ser dere bildene etter jeg har tatt på meg verneutstyr, før jeg går inn i rommet.

I smash rommet: Rommet her var for to personerI rommet jeg skulle få lov og knuse og slå på, så var det fint porselen, vaser, glass, te kopper og mer som jeg kunne kaste på en metallplate ved veggen og knuse. Små elektronikk som blant annet PC, brødrister, og eggekoker, kunne vi kaste og knuse på gulvet. Samt slå ned på med verktøy. Det var også en ihjelslått bil vi kunne smashe videre på. Jeg synes det var mest morsomst å knuse små elektronikk som TV, da man så det gikk helt i stykker. Utstyret som vi kunne bruke, verktøyet for å kunne hjelpe oss og slå i hjel saker og ting var blant annet et stort balltre, en gigantisk skiftenøkkel, ett stor brekkjern, metallrør og en utrolig stor og tung slegge. Det meste var tungt men gikk fint og var kjempemoro!

Det var skikkelig morro! Men kjempeslitsomt, selvom jeg kun var der i 20 minutter.  Man kunne også koble telefonen til høytaller og ha på musikk. Dette var en god treningsøkt, og mye mer slitsomt enn det jeg trodde det skulle være.

Over her ser dere meg etter smash rommet, svett og jævlig, men fornøyd fordi det var veldig gøy også. Verdt å prøve en gang!

Dag 2:

Frokost! <3 Var buffe med masse forskjellig. Veldig god mat og god drikke.

Oslo City:

Jeg startet dagen med å dra på ett kjøpesenter. Her kjøpte jeg blant annet smykker og sminke. Jeg tittet en stund før jeg ble sliten og dro hjem til hotellet.

Så var det middag:

Jeg bestemte meg for å gå på restaurant/baren rett ved siden av hotellet, man kunne gå fra hotellet på innsiden og rett inn i Bar og Middag. Her var det en bar hvor de serverte pizza. Jeg kjøpte The Wall pizzaen som hadde ost og sopp på og tok den med på rommet. Jeg så film samtidig. Da jeg skulle spise pizzaen så spiste jeg ett stykke og var på mitt andre da jeg syntes den smakte rart. Det viste seg at de brukte en annen type ost på pizzaen. Vet ikke hvordan men den var ikke god. Jeg likte den ikke.

Men som sagt smak og behag, spørs hva man liker selv. Vel, jeg endte opp med å spise nudler til middag isteden.

Neste på listen er Drag Show!

Hva er Drag og Drag show:

Drag:

Drag blir som regel definert som et midlertidig skifte av kjønnsuttrykk, det vil si å opptre som et annet kjønn fortrinnsvis ved sceneopptreden, se dragshow. Ordets opprinnelse er noe uklar, men man mener at det kommer fra den tiden da man brukte lange kjoler som slepte langs bakken (drag betyr slepe). https://sml.snl.no/drag

Dragshow:

Et dragshow er en sceneforestilling der artistene opptrer kledt som det motsatte kjønn, oftest på en dramatisk eller outrert måte. Det vanligste er at menn opptrer som kraftig sminkede og pyntede kvinner, kalt drag queens, men det finnes også kvinnelige dragartister som gjerne kalles drag kings. https://snl.no/dragshow

Min definisjon: Man kan kle seg ut som en annen person, et alter ego om man ønsker og mime til ulike sanger mens man danser/lager skuespill/komedie, synger. Man kan lage en forestilling ut ifra dette alt etter hva man ønsker og er god på selv.

Drag showet:

Før jeg skulle dra på Drag show så brukte jeg litt tid på å sminke meg. Fikk litt hjelp til sminken. Jeg trodde jeg hadde overdrevet litt med sminke, så vi brukte ikke glittersprayen på håret, noe jeg kom til å angre på senere. Siden det var nær Halloween så hadde flere pynta seg med Halloweenkostymer, noen hadde kledd seg i Drag, noen hadde lys, glitter, eller perler i håret. Glitterkjoler, glittergensere osv. Og her kommer jeg i Dressbukse og dressjakke med en litt finere genser. Så jeg ble underpynta selvom det var mye sminke og pynt til meg og være.

Dette var mitt aller første Drag show! Sykt spennende! Hadde aldri vært på Oslo spektrum før, inngangen var lett og finne da den var rett ved siden av hotellet. Men etter jeg kom inn inngangen og skulle finne døren til der plassen min var, da tok det litt tid. Jeg måtte spørre meg frem ganske ofte før jeg kom på riktig sted. Jeg satt på rad 12 så ikke rett foran senen men flere rader lenger bak. Her var det loddrette seter eller 45%vinkel på setene var høyt, høyt oppe. Jeg har ikke høydeskrekk så gjorde ikke meg noe, men de som sliter med det kommer til å slite skal de sitte så langt bak.

Jeg skaffet popcorn og drikke før showet startet. Kl. 20

Jeg har aldri vært fysisk på et drag show før, men har sett på Rue Pauls Drag Race, og det var de som opptrådte på scenen i lille Norge. Helt fantastisk! De var sykt flinke, og det var kjempegøy og være der å se på. De Lipsynket mye (mimet at de sang til ulike sanger og replikker), de hadde skuespill, videoer, danset og mye mer. Eneste var at jeg satt litt langt bak så alt var ikke så lett og se. Det var to store skjermer ved siden av scenen så de som satt langt bak fikk sett ordentlig også. Men personen som filmet, filmet kun noen personer og ikke den personen som danset og var tilstede der og da så det var litt skuffende. Det var litt dårlig, man må jo være tilstede i øyeblikket.

Drag Race artistene er stort sett menn som er kledd som damer, danser, og mimer til sangene med sin egen munn. De har en rød tråd,  skuespill, først opptrår de lokale dragartistene, og etter dette de som var med i Rue Pauls Drag Race! De dro publikum opp på scenen, lager en liten konkurranse mellom to personer, en hadde kledd seg helt i blått den andre i rosa, de danset og lipsynket om kamp, og den blå vant. Når de var ferdig fikk de goodie bags. Det var gøy. Publikum, klapper, ler, smiler, blir rørt og mye mer gjennom hele showet. Det var spesielt samtidig som det var veldig god stemning nesten hele tiden. Verdt et besøk! Det var kjempegøy!

Etter showet tok jeg en drink/cola, for så å gå tilbake på hotellet. Det var litt før Kl; 00, da bestemte jeg meg for at jeg ville ha en fotoshoot.

Startet med å ta bilder inne på hotellet før jeg gikk ut.

Oppsummert så tok jeg bilder foran spektrum, i parken rett ved siden av hotellet, og inne på hotellrommet. Var gøy, og fikk noen fine bilder ut av dette.

Når jeg var ferdig kunne jeg ta av meg sminken. Det viste seg at den øyeskyggen jeg hadde kjøpt på Oslo City ikke var allergivennlig, for øyelokkene mine var like rosa da jeg hadde tatt av sminken, og det sved skikkelig! Så vær forsiktig med hva dere kjøper, og prøv det ut på forhånd. Sånn skjer.

Etter dette så, så jeg på litt film og spiste godis, så var det natta.

Dag 3:

Til Frokost spiste jeg en brødskive med bacon og en pannekake, det var godt! Jeg slappet av på rommet, før jeg sjekket ut og satte meg for å vente på bussen.

Jeg tok Valdres ekspressen da den gikk helt hjem til Hallingby. Jeg blir så bilsyk at det er slitsom, men er jo verdt det i lengden når man er på destinasjonen man ønsker og når man har kommet seg hjem igjen.

Da var helgen slutt.

Alt i alt en koselig, morsom, spennende helg med både smash room, drag show og fotoshoot! Vært å dra dit og vært og gjøre de ulike aktivitetene jeg har skrevet om.