Japan dag 10 - bambus, ape, mat tour, karaoke!

18.01.2024

Sted:

Kyoto

- Arashiyama

- Sagano

Starter dagen med å ta tog til Arashiyama, hvor vi går igjennom den magiske bambusskogen.                                              Litt om Arashiyama Bamboo Grove: er en av Kyotos mest ikoniske severdigheter, og en spasertur gjennom denne bambus skogen den vil være et av dine mest varige inntrykk av denne byen.

Mer om bambusskogen kan dere finne her: https://japan.travel/en/spot/1141/

Fikk tatt litt bilder av den fantastiske naturen før vi reiste til bunnen av apefjellet.

Bambus skogen:

Så gikk de som hadde lyst videre opp til apefjellet, hvor apene bodde.  En trenger en billett, men dette var med i pakken så det ordnet guiden for oss. Jeg hadde lyst å se på aper så gikk opp i dårlig form, med både kondis og astma men klarte det for det! Gikk med ei som heter Helena, vi gikk sakte opp da jeg ikke orket gå fortere, og det var sykt varmt. Gikk oppover, og oppover og startet med det verste, trapper! Før det gikk oppover i vanlig bakke, var noen benker langs veien og vifter som sprutet vann, heldigvis. Da vi var nesten på toppen gikk vi inn i et lite bygg som var aircondition bygget, da vi trengte kjøle oss litt ned. Jeg hadde tatt med kulde våtservietter også, som er våtservietter man gnir på ansikt, armer, bein, eller der du er varmest, det tar to sekunder så kjenner du en isene følelse og du blir litt kaldere, funker kjempebra. Vi gikk så videre til toppen av fjellet, så litt aper på veien også.

På toppen var det fantastisk utsikt over byen, vi så masse aper her og der, på veien opp var det ulike lapper om fakta og a, b og c spørsmål hvis man ønsket svare på dette om apene. Det var en kilde med fisk apene badet i. Det var et lokale der man kunne gå inn i for å mate apene. Kostet 50yen(ca.4 NOK) for å kjøpe en pose med oppdelte epler vi kunne gi til apene. Jeg kjøpte en og ga dem mat, de tok maten fra meg og spiste den, var flott! På dette fjellet kunne apene gå fritt hvor de ville, var ikke noe gjerde, annet enn når vi ga dem mat, men da var det vi som var innenfor gjerdet eller lokalet da.

Under her kan dere se bilder av apefjellet:

Litt om apefjellet:

Monkey Park Iwatayama er lokalisert i Arashiyama i Kyoto, Japan. På toppen av fjellet Arashiyama på samme side av Oi-elven ligger en liten park med nærmere 130 japanske makakaper også kjent som snøaper. Mens de er ville og fritt til å streife omkring, har du muligheten til å kjøpe epler for å mate dem. Hver av dem har et navn og babyapene er veldig søte. Det er bare tre regler å følge: 1. Ikke stirr inn i apenes øyne. 2. Ikke rør apene. Og 3. Ikke mat dem utenfor den utpekte hytta. Les mer om dette her: https://en.japantravel.com/kyoto/monkey-park-iwatayama/14359

Da vi kom ned fra fjellet var jeg helt ferdig, hadde kjempevondt i beina og var dritsliten, men sånn er det, var verdt det i hvertfall. Vi skulle også leie båt og titte rundt, men det var altfor varmt så fikk ikke leid båt, dessverre.

På bildet over her ser dere oss etter vi hadde vært på apefjellet, noen av oss gikk opp dit og noen ble igjen, vi kom ned igjen på ulike tider. Her ser dere meg dritsliten, utrolig varm og vondt i hele kroppen. Eneste som ser helt jævlig ut. Hehe.

Dro så til Osaka for å sjekke inn på et hotell kalt Hotel WBF Namba Motomachi. Her delte jeg rom med min romkamerat fra dag 1, Samantha, det var et flott hotell, med gode senger, dusj og badekar, det var frokostbuffe og mer.

Etter dette dro vi på mattur med guiden vår.  Her fikk vi smake på blant annet blekksprut, fritert kylling, friterte reker, teriyaki, pannekake laget av grønnsaker eller kjøtt. Desserten smaker søtpotet, det er den fiskelignende saken, vi kunne velge mellom sjokolade, søtpotet og røde bønner.

Vi besøkte også running man plakaten og tok bilder utenfor der.

Vi endte dagen med Karaoke! Her hadde vi et lydtett rom for oss selv, hele gruppen vår. Det var alt man kunne få av enten brus eller alkohol de to timene vi var her. Siden vi ikke fikk dratt på båtturen, fikk vi heller to timer isteden for en på karaoke. Som de fleste av de som kjenner meg veit, så har jeg ikke sangstemme i det hele tatt, men det betydde ikke noe her for alle sang og koste seg. Man la inn sanger på en i pad, de spiltes og vi sang i mikrofoner. Den siste sangen var Mamma Mia, av Abba som omtrent alle hadde hørt, så vi danset og sang før vi gikk tilbake til hotellet igjen.

Alt i alt en flott dag med fine bilder i bambusskogen, flotte aper på apefjellet, og ikke minst karaoke. Var ikke så glad i maten på matturen, og ble kjempesliten av å gå apefjellet, men var verdt det i lengden så ble en bra dag allikevel. Veldig glad at jeg havnet i akkurat denne gruppen med mennesker også, fordi alle kunne være med hverandre, og var ingen krangling, noe som egentlig bare skulle mangle siden aller er voksne mennesker, men allikevel.