Japan dag 11 - farvel, shopping og slott

25.01.2024

Sier hadet til de på 10 dagers turen, det var skikkelig trist da vi hadde blitt ganske godt kjent på turen. Skrev i hverandres reisejournaler, før vi tok farvel.

Dragetempel med Helena, Helena var en av de som var med på ti dagers turen men hun skulle være i Japan litt til så vi dro i dragetemplet først.

Så tittet vi i ulike butikker, og dro på starbucks jeg tenkte bestill chai te men bestilte chai kaffe, og drikker ikke kaffe så der bomma jeg litt. Her møtte vi Cyntia som ble med oss og tittet litt rundt i butikker og på markedsplassen. Tiden gikk fort og for å rekke å være med på de gjenværende aktivitetene så måtte jeg dra. Så tok farvel med Cyntia og Helena, og gikk tilbake til hotellet for å møte den gjenværende gruppen.

Når alle var kommet på hotellet igjen og ordnet seg litt så dro vi som var igjen på 14 dagers turen. Var mindre enn halvparten av gruppen som startet på 22 personer. Trist for de som dro for man blir godt kjent av og være sammen 24/7, selvom man er mest med noen, så er koselig, men gikk ann å være med alle så det er en koselig gruppe med mennesker.

Her byttet vi guide til en som heter Sarah som skulle følge oss på de fire siste dagene. Var hyggelig henne også.

Vi dro så videre til Osaka castle, her pratet guiden vår om området rundt og utenfor slottet, før vi måtte kjøpe billett og stille oss i kø for å komme inn på selve slottet. Her gikk jeg mest med min romkamerat Samantha. Det kostet 600kr for å komme inn på slottet.

Litt om Osaka castle: Det er et slott, med utsiktsplass på toppen og museum i alle etasjene inne i selve slottet.

Osaka-slottet ble opprinnelig ferdigstilt i 1586 som en visning av makt og storhet av samurai-krigsherren og herskeren over Japan, Toyotomi Hideyoshi etter å ha oppnådd målet sitt om å forene Japan. Det imponerende slottet tok bare tre år å fullføre, takket være det harde arbeidet til rundt 100 000 arbeidere. Les mer om dette her: https://theculturetrip.com/asia/japan/articles/a-brief-history-of-osaka-castle

Så spiste vi middag i shinsekai, her delte gruppen seg opp, var mange som ville ha sushi så de fleste dro og spiste det. Vi som ikke hadde lyst på sushi eller annet som var samme vei, det var Samantha og en annen på gruppen som heter Phillip. Veldig hyggelige begge to. Vi dro på en "sumo bryter restaurant" eller det så ut som det på utsiden, her var vi sultne og hadde lyst til å smake på litt forskjellig så vi gjorde det.

Var utrolig mange valg her så tok litt tid å bestille, var kjempesulten!

Vi endre opp med litt forskjellig blant annet: Pasta, omelett, dumplings, pølser osv.

Etter dette tittet vi litt rundt i shinsekai shoppingdistrikt, før de fleste i gruppen samlet seg og spilte på arcaden. Her kunne man skyte på godteri og få det godteriet man skøyt ned. Det var mulig og kaste ninja stjerner på en blink, som jeg syntes var veldig kult! Samantha og jeg kastet likt og jeg traff mest, faktisk. Men ikke godt nok for premie. Skulle gjerne ha prøvd dette flere ganger.  Det var kjempegøy.

Alt i alt en trist, men bra dag. Var trist og si hadet til de andre og vite at det er noen jeg aldri kommer til å se igjen, og noen som jeg har fått ganske god kontakt med på turen og har tenkt og møte utenom. Alle er jo fra forskjellige land så er ikke bare, bare og dra å møtes. Men man får det til. Gøy å se på dragetemplet med Helena, og var spennende i Osaka castle med museumsgreine og flott utsikt. God middag og aktiviteter med koselige mennesker.