Japan dag 14

15.02.2024

Siste dagen med alle i gruppa vår, i morgen drar alle hvert til sitt.

Tok T - bane, så ferge for å komme til Miyajima Island, som er en time fra Hiroshima.

Miyajima (宮島) er en liten øy mindre enn en time utenfor byen Hiroshima.

Den flere hundre år gamle Itsukushima-helligdommen (厳島神社, Itsukushima Jinja) på Miyajima er kilden til både øyas berømmelse og dens navn. Formelt kalt Itsukushima, er øya mer populært kjent som "Miyajima", bokstavelig talt "helligdomsøy" på japansk, takket være stjerneattraksjonen. Helligdommen er kjent over hele verden for sin ikoniske "flytende" torii-port. Helligdommen og dens torii-port er unike for å være bygget over vann, og tilsynelatende flytende i havet under høyvann. Helligdommen består av flere bygninger, inkludert en bønnesal, hovedsal og noh-teaterscene, som er forbundet med strandpromenader og støttet av søyler over havet.

Den er mest kjent for sin gigantiske torii-port, som ved høyvann ser ut til å flyte på vannet. Severdigheten er rangert som en av Japans tre beste utsikter. Mens den offisielt heter Itsukushima, blir øya oftere referert til som Miyajima, japansk for "helligdomsøy". Dette er fordi øya er så nært knyttet til dens nøkkelhelligdom, Itsukushima-helligdommen. I likhet med torii-porten er helligdommens hovedbygninger bygget over vann. Miyajima er et romantisk sted, som best nytes ved å overnatte på en av øyas ryokaner. Mens det vanligvis er mange dagtidsturister, blir området mye roligere og mer fredelig om kvelden. Det er også vill hjort på øya som har blitt vant til folk. Om dagen vandrer rådyrene rundt på de samme stedene som turistene, og om kvelden sover de langs turstiene. I motsetning til i Nara, må hjorten på Miyajima ikke mates. https://www.japan-guide.com/e/e3401.html

Itsukushima tempel, kjent for den flytene Torii gate.

Her var det lavvann først så vi kunne gå helt ut til Torii Gaten, selvom det var noe vann rundt. Senere på dagen var det høyvann så man kunne ikke gå til Torii Gaten.

Daisho In tempel.

Daisho-in (大聖院, Daishōin) er et av de viktigste templene til Shingon-buddhismen. Den ligger ved foten av Mount Misen, der sektens grunnlegger, Kobo Daishi, først begynte å praktisere buddhisme på øya Miyajima.

Daisho-in har en rekke bygninger, statuer og andre religiøse gjenstander som besøkende kan beundre. Disse inkluderer Kannon-do Hall, Maniden Hall, en sandmandala laget av besøkende munker fra Tibet, et terom og en hule fylt med 88 ikoner som representerer templene til Shikoku-pilegrimsreisen (japan-guide.com). https://www.japan-guide.com/e/e3453.html

Miyjaima er kjent for sine Sitron Drikker, fikk dessverre ikke smakt for er allergisk mot sitron. Men det så veldig godt ut! I tillegg til at det var små bakevarer her og der i butikkene.

Etter vi hadde gått sammen i de ulike templene/helligdommene på øya, så spredte gruppen seg, jeg gikk for meg selv og tittet rundt omkring i ulike suvernirbuttikker. Her kjøpte jeg blant annet flere spisepinner, bestilte 4 parr her, og siden det ikke var mange som kjøpte på tiden jeg kjøpte de på så tok det kun 15 min før de var ferdige med å gravere dem.

Etterhvert følte jeg meg ferdig og ville dra hjem til hotellet så gikk mot båten igjen, men kjøpte meg noe mat og satt meg på en stein først, da kom noen ville rådyr mot meg og skulle ha maten min. Hadde ikke lyst til å dele den i dag for å være helt ærlig, så flyttet meg heller vekk. Visste jo ikke hva rådyrene her kunne og ikke kunne spise heller.

Gikk mot der båtene gikk fra og der møtte jeg John og Jonah fra gruppeturen, far og sønn, de hadde også tenkt å dra tilbake så da dro jeg sammen med de. Vi pratet og slappet av på båten, og t - banen, før vi fant frem til hotellet og gikk hvert til vårt.

Det var deilig og kunne slappe av litt lenger i dag. Var også sliten og savnet de hjemme så ringte først til mamma og pratet litt med henne, før jeg ringte til en god venninne av meg og vi fikk pratet litt vi også.

Amerikansk restaurant

Etter dette slappet jeg av litt til, før de aller fleste på gruppen dro sammen på en Amerikansk restaurant. Siste middagen på gruppeturen. Her spiste jeg Entrekåte og pommes frittes, pratet med gruppen, fikk de fleste til å skrive noe i boken min, og jeg skrev noe i dem sine. For å få koselige minner man kan titte på senere. Her spilte vi også biljard, noe flere av oss aldri hadde prøvd før, siden det var min første gang var i hvertfall jeg ræva men syntes det var veldig gøy fordet. Vi pratet, lo, spilte og koste oss, før det var på tide og legge seg. Vi skulle tidlig opp i morgen.

Kl. 04.00 På natta'n dro min romkamerat Samantha for å rekke flyet hjemover til New York, så sa farvel. Det var trist.

I morgen skulle være nede til frokost kl. 08.00 for å si farvel til gruppen.

Alt i alt en flott dag med nye og mye inntrykk, besøkt torii gate, sett på templer og besøkt en øy. Spist mat, spilt biljard, skrevet i hverandres bøker og hatt det veldig gøy. En god og opplevelsesrik dag.