Japan dag 5 Mount Fuji, gjestehus, bålkos.

19.10.2023

Sted:

- Hakone

- Mt Fuji

På tide å bytte hotell. Romance car til mountain town of Hakone. På toget hadde vi faste sitteplasser og jeg hadde kjøpt meg det jeg trodde var salat på familymart men det viste seg at det var noe salat med masse nudler og saus på bunn. Var helt ok.

Neste hotell var Gora Gaku guesthouse, hvor vi møtte på en guide og eier av dette gjestehuset. Vi la tingene på rommene vi fikk utdelt, her delte jeg med to andre jenter og slappet litt av. Noen av oss spilte jenga og uno i sammen, før vi gjorde oss klare til å dra og se på Mt Fuji. Her delte jeg rom med Helena og  Sarah som dere ser på bildet under der vi står på balkongen vår.

Vi tok tog oppover fjellet, før vi byttet til en gondol med gjennomsiktige vegger slik at man kunne se ut. Fantastisk utsikt og god plass til flere av gruppen.

På toppen gikk vi til utsiktspunktet for å se på Mt Fuji. Her skulle man kunne se Mount Fuji, men det var tåke så vi fikk ikke sett fjelltoppen denne dagen. Men det var butikker på toppen ved utsiktspunktet så det gikk an å kjøpe ulike suvernirer, her kjøpte jeg meg en vifte og noen magneter blant annet.  Man kunne kjøpe iskrem som bestod av kun sjokolade, og man kunne kjøpe sort egg. Det sies at hvis man spiser det sorte egget så lever man 7 år lengre.

Litt om Fuji - san (Mt Fuji).

Fuji-san, Fuji-fjellet eller bare Fuji, (富士山), også kjent utenfor Japan som Fujiyama, er det høyeste fjellet i Japan. Det måler 3 776 meter. Hele fjellet er en stor aktiv vulkan som har hatt flere utbrudd. Les mer om dette her https://no.wikipedia.org/wiki/Fuji-san

Når vi kom tilbake spilte vi litt spill, og slappet av på rommet, før hele gjengen spiste hotpot i sammen i stuen. Guiden og sjefen på gjestehuset viste oss hva tradisjonel Japansk Familie Nabe middag var. Var veldig koselig. Så samlet vi oss på taket hvor vi spilte et musikkspill. Alle skulle legge inn en sang som de var flaue over at de hørte på, så skulle alle gjette hvem som hadde hvem sang. Siden vi satt der til kveldingen, så tente vi bål, siden det ble litt kjøligere. Etter sangspillet pratet vi, drakk litt alkohol/brus og/eller vann og vi spiste noe godteri som jeg hadde tatt med meg fra Norge. Vel, det er ikke mange som liker salt lakris for å si det sånn, men det var helt greit for meg for det er min favoritt. Hadde med godterietbiler og godt og blanda også, alt kom godt ut utenom lakrisen.

Alt i alt en flott dag med flott utsikt, suvenirer, shopping, koselige mennesker, spill, bålkos osv. Fikk dessverre ikke sett fjelltoppen som var det vi dro dit for, men fikk jo sett den en annen dag så gikk fint.