Japan dag 3. Tokyo                Oterkafe, arkade og tempel

28.09.2023

Frokosten på hotellet Sakura Hotel Nippori, var kun toast man kunne riste i brødristeren, og hvor pålegget var smør og syltetøy. Tror jeg spiste frokost der 1 gang, ellers kjøpte jeg meg en eggsandwich på 7/11.

Vi samlet igjen gruppen på terrassen utenfor hotellet, da vi skulle fortelle litt om oss selv. Vi sa navnene våre, hvem land vi kom fra, og hvorfor vi hadde valgt Japan som destinasjon. Etter dette hadde vi kahoot om Japan, det var gøy, før vi gikk gjennom planen for dagen. Vi fikk også utdelt busskort.

Startet med at vi så rundt i byen, Tokyo. På det ene taket var det en 3D skjerm. Når den skjermen var så høyt oppe ga det en god effekt som var kult å se på. Deretter så vi Harajuku, som er fødestedet for Japansk tenåringspop. Her var det masse ulike butikker små og store.

Gruppen delte seg opp i mindre grupper før vi dro videre. To fra gruppen min og meg startet med å dra på en Oterkafe, det er ikke en kafe, men ett sted man kan hilse på otere! Vi måtte ha på oss drakter, rosa genser og skjørt, samt munnbind, og oppsatt hår slik at oterne ikke spiste på håret vårt. Sekkene våre ble satt inn i et skap som vi låste. Så ble vi ført inn i et lite rom med noen sofabenker vi kunne sitte på. Oterne hadde bur og leker, samt et sted de kunne gå på toalettet. De var løse inne i selve rommet, de hoppet på fangene våre, lekte med oss, og vi ga dem vann, koset med dem og noen godbiter.

Var en dame der som fulgte med på at alt skulle gå bra for seg med både oterne og menneskene. De var veldig søte, oterne altså. Så leverte vi klærne tilbake, vasket hendene og tok tingene våre. Det kostet 600yen (43 NOK) for 30 minutter med oterne.

Etter dette tittet vi rundt i noen butikker og spiste mat på McDonalds, før vi skulle møte resten av gruppen for å dra videre, til templet Meji Shrine, som ligger i Yoyogi park.

Meiji-helligdommen (Meiji Jingu, 明治神宮) ligger i Tokyo i Japan, nær Harajuku-stasjonen, og er den shintohelligdom som er viet til «Meiji-keiseren» Mutsuhitos og hans ektefelle keiserinne Shokens sjeler. Keiser Meiji døde i 1912 og keiserinne Shoken i 1914. Tempelet ble bygget snart etter. https://no.wikipedia.org

Inngangen til templet var gratis, men det kostet 5 yen, (Ca. 3 øre i NOK) for å be, og en kunne kjøpe ulike suvenirer.

Her så vi også et brudepar med følge gå gjennom hele området templet var på, de gikk to og to på rad og rekke.

Da vi følte oss ferdige i templet delte vi oss opp igjen, nå kunne vi dra hvor vi ville. Jeg dro med en fra gruppen tilbake til der vi var først, fordi vi ikke følte oss ferdige der enda. Hadde lyst til å shoppe mer. Vi kjøpte øredobber, og ny kontakt til telefonladeren da reiseadapteren min ikke virket i Japan. Vi tok en pause på en restaurant hvor vi kjøpte en drikke som var veldig søt og spiste hotdog. Hotdogen var ikke en pølse, men potet og ost som du kunne få pølse til hvis du ønsket. Det smakte godt!

Deretter dro vi tilbake til hotellet for å slappe av før turen gikk videre til Akihabara.

Akihabara er Tokyos elektriske by, hvor vi dro til arkadene hvor man kunne spille spill. Det var bilspill, kortspill og mer, samt en kunne vinne bamser på klomaskiner (Jeg vant, men hadde ikke plass så jeg ga den bort). Vi gikk også på en Mangabutikk (tegneserie), der var det mye forskjellig, før vi gikk tilbake til hotellet for dagen.

Alt i alt en flott dag med å hilse på otere, besøke templer og se på en 3D skjerm, spille spill på arkadene og være med hyggelige mennesker, samt smake på ny mat og ny drikke.

Kilder:

https://no.wikipedia.org  (8. mar. 2022 kl. 18:57. U/f).