Japan dag 1 og 2, del 1

14.09.2023

Jeg hadde bestilt en 3 ukers tur til Japan, hvor 14 av de dagene var gruppereise med 22 deltagere fra ulike land, hvor vi skulle få oppleve 35 aktiviteter. Den siste uka, skulle jeg være alene.

Destinasjon:

- Oslo, Gardemoen.

- Helsinki, Finland.

- Tokyo, Japan.

Aktiviteter:

- Møte gruppen.

- Besøke templer senso - ji som jeg prater om på neste innlegg.

Hadde tenkt og pakke hvertfall en uke i forveien, men endte opp med å pakke kofferten dagen før, Det ble en 60L koffert/sekk, og en litt mindre sekk til å ha på ryggen 32L. Ja, det blir rotete når man pakker, selvom man har planlagt hva man skal ha med på forhånd, så blir det ikke det samme når man pakker. Man tar med noe og luker ut noe annet.

Hadde kjøpt Japan Rail Pass til tog og simkort til telefon for Japan på forhånd, men bestilte litt sent så var usikker på om det rakk og komme før jeg dro. Det kom noen timer før jeg skulle reise på morgnen, så det gikk akkurat!

Dag 1: Turen starter med flyreise fra Gardemoen til Helsinki, og fra Helsinki til Tokyo. Mamma, pappa og familiehunden Gizmo kjørte meg til flyplassen. Gikk fint og få ut boardingkort og bagasjelapp.  Fikk to boardingkort med en gang så slapp og ordne det på nytt i Finland, det var deilig. .

Fikk beskjed i innsjekkingen om at bagasjen dro direkte fra Norge til Tokyo så slapp og tenke på det på veien. Flyet til Finland tok ca. 1t og 30min. Fordi jeg har et EU pass så trengte jeg ikke gå gjennom sikkerhetskontrollen når jeg mellomlandet i Finland, trengte kun vise boardingkort og pass. Selve Layoveren tok 2t og 30min, og det gikk faktisk kjempefort.

Det var en stor flyplass i Finland, kjøpte noe mat satt meg ned og dro så videre fra Helsinki til Tokyo.

Flyet til Japan er det største flyet jeg har sittet i, men det er vanlige rett opp og ned seter. Jeg satt i midten (her kom jeg til å angre på at jeg hadde sagt til reisebyrået at det var akkurat samme hvor jeg satt, og at jeg ville ha billige seter for det var ikke det viktigste på tur). Siden det var en lang flytur så fikk vi teppe, en flaske med vann og ørepropper til TV-en rett foran meg. På TV-en kan man velge  å se foran eller bak på flyet, se film, høre på musikk, eller spille spill, du kunne også følge med på tidene og når det ble servert mat og drikke, eller når de slo av lysene fordi det var sovetid. Flyet tok ca. 11 timer +/- Ble servert to måltider på flyet, middag og frokost. Fikk kylling og ris, samt noe pastagreier til middag og kylling Curry til frokost, samt salat, her fikk man valget mellom spisepinner og bestikk.

Jeg syntes maten var helt ok. Uansett, jeg satt jo i midtsetet, kunne ikke lene meg så mye bakover på grunn av at det satt folk i setene bak meg, kunne ikke bare gå på do når jeg ville fordi det satt mennesker i setene ved siden av meg som sov en del, da hadde jeg måttet vekke dem for å flytte meg, og det gjør man bare ikke, med mindre det er helt krise, så gikk bare på do to ganger på flyet, før leggetid og etter frokost. Var kjempevarmt, og det var en del turbulens midt på natten og våknet av at piloten pratet i radioen. Jeg sov og våknet utrolig mange ganger, og jeg blir jo reisesyk også. Kan være derfor at jeg var så varm. Jeg tok en reisesyketablett før flyet i Finland og en midt på turen på flyet fra Finland til Japan, de hjalp ingenting. Når jeg våknet igjen på morgenen før frokost som var kl. 07, så var jeg dritkvalm, og hadde skikkelig vondt i magen, jeg måtte spy men hadde to mennesker ved siden av meg som sov, vurderte bruke spyposen foran meg, men klarte la være. Drakk vann, det jeg fikk i meg og prøvde å sove, kanskje det kunne hjelpe, hadde også skikkelig vondt i rumpa og ryggen etter å ha sittet rett opp og ned i flere timer. Like etter ble frokosten servert, da våknet sidekameratene mine, prøvde spise først og fikk i meg noe, før jeg endelig fikk gått på do.

Dette var den verste flyreisen jeg noen gang har vært på, men nå er det første gang jeg har hatt en så lang flytur også. Neste gang skal jeg spare opp penger så jeg får dratt med businessklassen fordi der har de seter de kan ligge i, og uansett hvor mye penger du vil spare så synes i hvertfall jeg det nå det hadde vært verdt det. Brukte flyselskapet Finnair på alt, gjennom reisebyrået Kilroy, siden det var de som bestilte og ordnet for meg. https://www.kilroy.no Men nå skal det sies at personalet var veldig greie, og det var ikke noe i veien med sidekameratene mine, grunnen til at jeg hadde en dårlig opplevelse var fordi jeg ble så dårlig. Er dritt å bli kvalm og reisesyk når man elsker og reise, men er jo verdt det i lengden når man først er på destinasjonen.

Dag 2: Flyet landet, Japan ENDELIG!

Så måtte jeg komme meg fra flyplassen til hotellet i Tokyo. Jeg hentet bagasjen, kjøpte togbillett og satt meg på feil tog. Etter vi hadde kjørt en stasjon sa konduktøren til meg at jeg satt på feil tog, og at dette toget ikke gikk videre, og at jeg måtte opp til resepsjonen og få ny billett. Var litt vanskelig og finne frem da jeg ikke skjønte alt konduktøren sa, selvom han pratet noe engelsk. Men fant frem til billettresepsjonen til slutt, der forklarte jeg til hun i kassen at jeg hadde tatt feil tog og sa hvor jeg skulle, hun ga meg ny billett uten at jeg måtte betale noe for dette. Så gikk jeg til der togene var igjen, men nå hadde jeg blitt litt usikker på om jeg var på riktig sted, så spurte en mor og datter og viste billetten min til dem. De ble litt usikre først fordi toget stod out of service før det plutselig forandret seg igjen, men når dørene åpnet så vinket de meg til seg og viste meg vei inn på toget, så jeg takket for hjelpen og satt meg på plassen jeg hadde fått tildelt på billetten min. Her i Japan så er de aller fleste veldig snille og behjelpelige, bare du spør, uansett om de prater engelsk eller ikke.

Når toget var fremme så gikk jeg av, fant frem min gode venn google maps og fant frem til hotellet.

Hotellet heter Sakura Hotell Nippori. Her er det køyesenger og en romkamerat. Jeg deler rom med en som heter Samantha som er fra New York, som er på samme tur som meg. Jeg ligger øverst i køyesengen, og bagasjen er strødd utover rommet, hehe. Det er dusj og do i gangen. Jeg var alene på rommet og begynte og pakke ut det jeg trengte der og da, da romkameraten min plutselig kom inn døren. Etter vi hadde hilst på hverandre, fant vi ut at vi hadde mange like interesser, og begge drømte om å besøke hverandre sine land. Så det var flott, da hadde jeg allerede en venninne, før vi møtte resten av våre reisekamerater. Det var godt, for jeg grudde meg bittelitt til å møte folk, for tenk om de ikke hadde lyst til å bli kjent med meg! Men det var ikke noe problem i det hele tatt!

Her er det noen bilder av hotellet:

Her hadde vi et rom med en køyeseng, og en gardin vi trekker for på køyesengen om vi vil ha litt fred, og en liten sofa. Det er felles toaletter og dusjer, som er er på gangen. På veien til dusjen er det først mange vasker og speil, før man går lenger inn og der er det tre forskjellige rom med dusj med dør. Er privat. På den andre siden av gangen er det et par toalett, det er veldig fancy toaletter da man kan ha på varmesetet, skylle bak og foran etter man har vært på toalettet, mange steder kan man høre på musikk osv. på toalettet. I resepsjonen kan man hente gratis tannbørster, og spørre om nye håndklær om man ønsker dette. På dette hotellet var det inkludert frokost, toast med syltetøy, og man kunne fylle opp vannflasken sin der. Det var også seveneleven, og familymart like ved, som man kunne ta ut penger hos, eller kjøpe seg mat eller snacks.

Vi startet reisen i storbyen Tokyo.

Etter å ha hilst på romkameraten min og ordnet meg så var det på tide og møte resten av gruppen. Vi møttes like ved resepsjonen, det var folk fra ulike deler av verden som Tyskland, Nederland, Brasil, storbrittania og meg fra Norge i Europa, det var også mennesker fra Australia og Amerika, og mer. Det var kun meg fra Norge, så fikk brukt engelsken min for å si det sånn. Her fikk jeg vite at halve gruppen var på en 10 dagers tur og resten av oss var på en 14 dagers tur. Her møtte vi også guiden vår Beth, som var fra reisebyrået onelife, https://onelifeadventures.com.au
Det anbefales og reise med dem! Vi sa navnene våre og hvem land vi kom fra før vi gikk videre.

(se mer på neste innlegg)