Praha, Tjekkia - del 1

15.03.2023

Da har jeg vært i Praha, Tjekkia i 6 dager, med mamma denne gangen.

Dag 1: En dårlig start.

Fra Flyplassen til hotellet gikk det ingen direkte buss så vi måtte ta buss og så undergrunn. På undergrunnen var det konduktører som stoppet oss og skulle se på billettene. Billettene stod på Tjekkisk, og det viste seg at vi hadde kjøpt seniorbilletter på halv pris. Vi spurte om vi kunne gå ut og kjøpe nye billetter da vi hadde kjøpt feil, men det fikk vi ikke lov til, og vi måtte betale bot! Egentlig skulle vi ha betalt bot på 2000 czk men fikk betale 1000 czk som tilsvarer ca. 500 norske kr. Det var fortsatt utrolig surt ettersom vi kjøpte billetter i god tro, og tilbød og kjøpe nye billetter. Dagen ble litt ødelagt pga. det.

Så gikk vi fra undergrunn til  hotellet Residence Bologna som vi da skulle være på, bestilte gjennom www.booking.com Hotellet kostet 5267kr for to personer for 6 netter.

Vi gikk i ring og i ring før vi fant hotellet, men vi kom allikevel en time før hotellet begynte med innsjekking. Så vi lot baggene våre ligge på hotellet og gikk og titta litt i byen imens vi ventet. Spiste is blant annet.

Så fikk vi endelig sjekket inn litt sure og skuffede etter bota i undergrunnsbanen. Hotellrommet var veldig stort, og det var rent og ryddig der. Her er det vi som har rotet litt med tingene våre.

Eneste ulempen var at det luktet røyk på hotellrommet. Vi vet ikke om det trakk inn gjennom vindu utenifra eller om folk røyket på hotellrommet. Pga. astmaen min ble jeg litt dårlig av det og hostet og hostet. Men alt i alt var det et flott hotellrom, med god plass, kjøleskap, fint bad. Beliggenheten til hotellet var fantastisk da det var gåavstand til det meste, som blant annet nasjonalmuseet, gamlebyen, torvet, og shoppinggatene.

Dag 2: Shopping, museum og gamlebyen.

I dag gikk vi først til gamlebyen, der de hadde et lite marked. I tillegg til å ha den astronomiske klokken fra middelalderen som er plassert på et gammelt rådhus. Det som vi ikke fikk sett men som står på wikipedia hvis man googler klokken, så står det at når klokken slår timeslaget, åpnes to luker over klokken hvor apostlene passerer forbi innenfor.

Så dro vi på et illusjonsmuseum kaldt Illusion Art Museum Prague  https://www.Prague.eu her kan du kjøpe billetter. Det koster 139kr for en voksen, og er litt billigere for en student, så lenge du kan vise frem studentbevis.

Dette er det første museet i Praha som er dedikert for kun illusjoner og kunst. Der de bringer til live historiske teknologier. Det går an å interagere med mange av utstillingene. Man kunne se illusjonene litt bedre om man tok bilder av dem så det oppmuntret de oss til. Noen av bildene var blant annet laget av kameraer og sko, og vaskesaker.

Overfor her får dere sett noen bilder fra illusjons museet. De to midterste bildene er samme bilde, men det ene er sett forfra og det andre fra siden, slik at man kan se hva de har laget bilde av. På det siste bildet er mamma som interagerer med kunsten, slik det var mulig å gjøre på mange av bildene.

Så shoppet vi litt før vi gikk for å slappe av på hotellet igjen.

Dag 3: Kutna Hora

Vi tok undergrunn til sentralstasjonen og tog videre for å komme frem til Kutna Hora, hvor vi skulle se på knokkelkirken. Denne kirken eller kapellet, er dekorert med 40 000 ekte skjelett. Da vi gikk av toget, så startet vi gps-en og gikk for å finne knokkelkirken. Da vi hadde gått i over en og en halv time til slutt, så hadde vi selvfølgelig kommet til feil kirke som var Sant Barbaras kirke (St. Barbaras Church på nett). Den ligger i andre enden på kartet over Kutna Hora, enn togstasjonen er. Det var en fin kirke med flott utsikt og stort området. Men pga. stengetid  i knokkelkirken, tenkte vi at vi ikke hadde tid til å se inne i kirken, så vi spurte om veien til kirkegården og fikk et kart med oss. Det viste seg at vi hadde gått en og en halv time feil vei og at kirken/kapellet ikke var langt unna toget vi tok for å komme dit. Så vi tok bussen tilbake, samme vei som vi hadde kommet fra.

Her er det noen bilder fra St. Barbaras kirke og området rundt denne.

Etter vi kom frem til knokkelkirken gikk vi til informasjonsskranken og kjøpte billetter for å komme inn til kapellet. Vi fikk ikke lov til å ta bilder der, men om dere googler kan dere se hvordan det var der. For å være helt ærlig var det litt skuffene, hadde forventet flere rom.  Rommet var ikke så stort, men atmosfæren var litt spesiell når en tenkte hva det var som hang rundt deg. Det var et stort rom med skjeletter stablet oppå hverandre, lysekroner og mer, som var kult, tenk at de har klart og laget dette med knokler. Det lå også en haug med knokler som så ut til å bare være kastet inn også.

Det var så klart veldig spesielt å gå inn og se masse skjelett, knokler og hodeskaller bygget til et kapell. Det som var litt kjipt var at jeg trodde det var mer å se, den ene siden drev de fortsatt og bygget på mens vi var der, når vi gikk ut igjen var det noen som la blomster på en grav, så jeg følte litt på at vi forstyrret dem. Det er en turistattraksjon, men det er også kjente og kjære for de som har dem begravet utenfor eller inne i kirken. Bildet under er tatt fra døråpningen. Var ikke lov å ta bilder inne i kirken, men om du googler knokkelkirken i Praha, så kommer det opp noen bilder der.

Litt info om transport og rabatter:

Du må kjøpe ulik billett om du tar vanlig tog eller ekspresstoget. Pga. en dame vi pratet med fikk vi vite at vi kunne laste ned en app og kjøpe billetter på denne, noe som hjalp oss veldig på resten av turen. Den appen het pid litacka og fungerer på omtrent alle transportmidler i Praha, foruten ekspresstoget. På ekspresstoget må man kjøpe egen billett, vi visste ikke det før vi allerede var på toget så vi kjøpte billetter der.

For de som er studenter så lønner det seg og si at de er studenter da du får rabatt både med transport, på museer og mer. De fleste steder spør de deg om du har studentbevis, så det er lurt å ha med det også.